13.7.2012

Too much stress



Moro. Oon tässä jo viimesen puolen vuoden aikana miettiny kauheesti koulu- ja työssäoppimisjuttuja. Stressaan siitä ihan kauheena, mut en tiiä et stressaanko turhaan vai ihan syystäkin... Ainakin kaikki muut on vaa sillee ihan rennosti ja heittää läppää ku yritän niitten kaa jakaa mun ajatuksia. Mutta ku pyrin aina täydellisyyteen, haluun hyvän työn tulevaisuudessa enkä haluu pitkittää mun opintojani liikaa, niin kyllähän tässä kiirettä pitää.
Ensiksi mua mietityttää mun lopputyö. Taisiis. Kun en osaa tehä lyhyitä tarinoita. Enkä rupee animoimaan mitään vitsejä. Ja haluun kuitenkin siitä hyvän (ehkä jonkun diplomin tai hyvän työpaikan toivossa). Kun tosiaan kuulin tässä vasta, että meidän työharjoittelu on keväällä, eli lopputyötä ilmeisesti aletaan työstämään sitten heti alussa.
Seuraava asia mikä mietityttää on työssäoppimispaikka. Mulla on jo oma suosikkipaikka tiedossa. Mutta miten käy jos en pääsekkään sinne? En enään halua muualle kuin sinne. Ja vittu taas jos en saakaan hyvää paikkaa, kaikki työpaikat missä oon ollu oon vaa joutunu pyörittelee peukaloita ku joko mulle ei anneta työtehtäviä tai sitten työtehtävät on sellasii jotka ei kuuluu mun alaan. Joo. Mutta tää nyt on pienempi murhe, koska mulla on paikat jo katottuna. Pitäs vaa varmistaa ne työharjottelupäivät niin vois lähettää viestiä sinne.
Sitten tää, mikä mua mietityttää kaikkein eniten. Jatkokoulutus. Ensinnäkin, oon tosi laiska oppilas. Tykkään oppia uusia asioita joo, mutta en tykkää opiskella koulussa, enkä pidä siitä että mua käsketään. Että kiva kun menee kouluun ja maksaa siitä älyttömästi ja sitten en vaan jaksa opiskella siellä. Mietin et ehkä meenkin vaan suoraan töihin, mut nyt ku oon katellu tarkemmin mihin hommiin sitä pääsis mun koulutuksella, niin ei oikein innosta sekään... Toisaalta siinä on aina se mahdollisuus, että pääsisin joillain ihme kyvyillä ja taidonnäytteillä, ehkä vähän suhteillakin jonnekin hyvään paikkaan, mutta en tiiä uskallanko laittaa elämääni sellasen varaan. Joten, oon katellu näitä kouluja sitten. Elokuvakouluja ja animaatiokouluja. Ainut vaan, että Suomessa tälläsiä kouluja ei oo (ehkä muutama ei niin laadukas), niin mun pitäis muuttaa ulkomaille. Taas. Noh, mikäpä siinä, en kauheena Suomesta tykkääkkää. Nyt on jo alkanu mennä hyvin tää koulujen ettiminen. Oon jopa löytäny kaks koulua joista oon kiinnostunu ja jotka ei oo ihan helvetillisen kalliita.

Sitten oon miettiny et jos alottaisin opiskelee jotain kieltä. Mut voin vaa opiskella yhtä kieltä kerrallaan niin en osaa päättää et mitä niistä sitten opiskelisin... Opiskelisinko enemmän englantia? Koska ku meen ulkomaille kouluun ja siellä opiskellaan kaikki enkuks niin ois vissii ihan suositeltavaa et mulla ois laatuenkku. Vai sitten enemmän kiinaa? Ku oon nyt ollu sen vuoden kiinassa, enkä oppinu mitää täydellistä kiinaa, mut mulla on tosi hyvät pohjat sille nyt. Vaiko sitten japania? Koska Japani on kaikkien animaattorien unelmamaa, koska japsit on tehny animaatioita paljon ja kauan. Eli sieltä ehkä löytyis jonkunlaisia töitä joskus tulevaisuudessa... Vaiko sitten italiaa? Koska oon unelmoinu italian kielen oppimisesta jo pikkutytöstä asti. Että oisko aika toteuttaa niitäkin unelmia.


Näihin tunnelmiin siis.

.*.`~----~´.*.  

 Hey. The last 6 months I've been thinking a lot school and internship things. I've a horrible stress about it and I don't even know if it's for a reason or not.
First, I'm worried about my final animation. I mean, I don't have time to make it long, but I can't create short stories. And I'm not into making some joke animations. But anyway, I want it to be good one (maybe because I'm wishing to get some diplome or something). And I need to start doing this thing right away when my school starts. 
The next thing on my mind is my internship place. I already know where I want to go, but I'm so worried that what if I won't get there. I finally want some good work practise, what I never had. So yeah. But I will send an e-mail to them soon, when I know the actual dates of the internship.
And then, the thing I'm most worried about. Further education. First, I'm a really lazy student. Yeah, I like to learn new things, but I don't like to study at school. I don't like it that people tell me what to do. And if I pay a lot of money to school, and then I don't study there, it's like waste of money, right? So yeah. But if I don't go to school, I'm not gonna get that work I want. Unless I'm some supergood, fucking talented human with lot of contacts, I'm propably doing just fine. But should I count on that? No. So... I guess I have to go that school. So, I've been looking some film and animation schools. But the thing is, that I have to move abroad. For a long time. At least for 4 years. So... Yeah. I have to leave my friends again. But well, I never liked Finland so much, so what ever. Right now I've actually found some potential schools, that sounds good and are not so expensive. 

And then I've been thinking about to start studying some language. I can study only 1 language and I can't decide what... Is it more english? Because I need to have good english when I go to school abroad and they study everything in english. Or is it more chinese? Because I have a good start right now (stayed 1 year China) so I could use some time to learn it more. Or should I start japanese? Because as an animator, Japan is a dream country for me. Japan is a country of animation. Or maybe italian? Because it's been my drem to learn italian language for like over 10 years...

xo Fenfen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti